5 tips om goede medewerkers binnen jouw organisatie te houden.

28 september 2021
5 tips om goede medewerkers binnen jouw organisatie te houden.

5 tips om goede medewerkers binnen jouw organisatie te houden.

Nieuwe medewerkers werven is één ding. Maar zie ze daarna maar eens binnen de organisatie te houden. Dit kan een behoorlijke uitdaging zijn in de huidige arbeidsmarkt. Voor jou als ondernemer of leidinggevende dus heel belangrijk om op een juiste manier te investeren in de medewerkers.

Hoe doe je dit?

  1. Communicatie

Betrek medewerkers bij de plannen en intenties van de organisatie. Dit vergroot de betrokkenheid van de medewerkers en het vertrouwen in jou als werkgever. Communiceer ook de organisatie doelstellingen en ga daarna in gesprek met de medewerkers om hier samen haalbare teamdoelstellingen van te maken. Voor teams is het erg motiverend om een zichtbare bijdrage te kunnen leveren aan de organisatie doelstellingen.

  1. Perspectief

Geef iedere medewerker de mogelijkheid om het beste uit zichzelf te halen. Biedt ontwikkelingsmogelijkheden aan op persoonlijk en professioneel vlak. En kijk samen naar de toekomst en mogelijkheden binnen de organisatie. Dit brengt zowel de organisatie als de medewerker een stap verder. Een echte win-win!

  1. Betrokkenheid

Wees oprecht betrokken bij je medewerkers. Investeer in 1 op 1 gesprekken en wederzijdse feedback. Beter een aantal keer een kort gesprekje dan één keer per jaar een ‘moetje’. Dit zorgt voor betere communicatie, goede samenwerking, laagdrempelig contact bij zaken die aandacht nodig hebben en meer inzicht in wat er speelt op de afdeling en in teams.

  1. Erkenning en waardering

Een mens heeft van nature behoefte aan waardering en erkenning; gezien en gehoord worden. Geef aandacht aan iemand zijn kwaliteiten, benadruk wat goed gaat en benoem waar iemand sterk in is. Spreek verwachtingen over en weer uit en laat mensen vooral doen waar ze goed in zijn! En ga uiteraard ook in gesprek over hun ontwikkelpunten en ondersteun hen om deze te kunnen bereiken.

  1. Introductieperiode

Een goede start bij je nieuwe werkgever wordt vaak nog onderschat. Een goede introductie periode zorgt voor een betere binding met de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan het bespreken van de missie en visie van de organisatie, het wegwijs maken in de organisatiestructuur en -cultuur, goede introductie bij collega’s, koppeling aan een collega tijdens de inwerkperiode en zorg dat de praktische zaken zoals een bureau, email, computer e.d. geregeld zijn.

Zo gaan je medewerkers met plezier naar hun werk, gaan ze als team voor het beste resultaat en zijn ze trots op hun werkgever! Alle reden dus om de focus binnen de organisatie te houden en niet om zich heen te gaan kijken.